PERBEZAAN ANTARA Y15ZR V1 & Y15ZR V2
Walaupun agak lambat memperkenalkan Yamaha Y15ZR V2 di
Malaysia, namun ia tetap menjadi penantian terutamanya peminat 2-roda.
Berbanding Yamaha Y15ZR Versi 1, pelbagai perubahan ketara
dilakukan pada Yamaha Y15ZR Versi 2. Bagaimanapun, aspek mekanikal masih kekal
sama dan tiada peningkatan kuasa mahupun perubahan kotak gear.
Bagi mereka yang harapkan kotak gear ditukar atau kuasa
dinaikkan, berita ini psti mengecewakan. Yamaha Y15ZR V2 masih dijana enjin
150cc SOHC penyejuk cecair suntikan petrol yang mampu menawarkan kuasa maksimum
15hp dan tork puncak 13.5Nm. Begitu juga penggunaan transmisi, masih lagi
menggunakan gear 5-kelajuan. Berikut ialah perubahan yang dilakukan pada Yamaha
Y15ZR V2.
LAMPU LED
Yamaha Y15ZR V2 baharu ini didatangkan dengan beberapa
perubahan. Antaranya, bahagian lampu depan kini direka baharu dengan ciri LED.
Lampu signal belok pula diberikan ciri LED.
METER LCD PENUH
Perubahan paling ketara ialah panel meter
dalam bentuk LCD penuh seperti NVX. Paparan skrin sedikit kecil itu memaparkan
spidometer, odometer, indikator petrol dan lain-lain.
CIRI KILL SWITCH
CIRI KILL SWITCH
Menariknya, Yamaha
Y15ZR V2 turut dibekalkan suis pemati (kill switch), sama
seperti motosikal kuasa tinggi, juga super moped pertama menggunakan ciri
tersebut.
Malah, moped ini turut dilengkapkan suis lampu tinggi overpass
supaya mudah dicam pengguna jalan raya lain ketika menunggang malam, juga sama
seperti motosikal kuasa tinggi.
TAYAR BESAR SIKIT
Ruangan roda turut mengalami perubahan. Tayar asal hadapan
bersaiz 70/90-17 kini digantikan dengan 90/80 -17. Bagaimanapun, ruang roda
belakang masih kekal sama iaitu 120/70-17.
bro... jom turun malam minggu ?
ReplyDeleteJom, fly bro........
ReplyDelete